Hvad er Hell Let Loose

Hell Let Loose er et multiplayer-taktisk førstepersonsskydespil fra 2021, udviklet af Expression Games og Cover 6 Studios samt udgivet af Team17. Spillerne kæmper i ikoniske slag på Vest-, Nordafrikas- og Østfronten under Anden Verdenskrig på delingsniveau.

Gameplay

Kampe foregår som store slag mellem to hold, der enten spiller som tyskere, amerikanere, briter, sovjetter eller i visse tilfælde underfraktioner som Afrikakorpset eller den britiske 8. armé. Hvert hold består af 50 spillere (i alt 100 på serveren), fordelt i infanteridelinger på seks mand, pansrede grupper på tre mand, samt opklaringshold på to mand.

Fra oktober 2024 findes tre spiltyper: Warfare, Offensive og Control Skirmish. I alle spiltyper er kortet opdelt i sektorer, som holdene skal erobre og fastholde.

  • Warfare: Vindes ved at kontrollere alle fem sektorer eller flertallet, når tiden løber ud.

  • Offensive: Det ene hold starter med kontrol over alle sektorer, mens modstanderen skal erobre dem inden for en tidsgrænse.

  • Control Skirmish: Et kompakt kort, hvor holdene kæmper om ét centralt kontrolpunkt.

Kommunikation er et centralt gameplay-element. Officerer kan kommunikere med andre ledere og kommandøren via en særlig talekanal, og der findes både nærhedschat og hold-/delingstekstchat (kun på PC). Spillet indeholder også et ping-system, så spillere kan markere fjendens positioner, artillerimål og lignende.

Der er 14 spilbare klasser fordelt på infanteri, panser og opklaring, samt en overordnet kommandørrolle, der styrer luftangreb, forsyningsdrop og køretøjsudsendelser. Hertil kommer et ressourcebaseret meta-spil inspireret af RTS-genren, hvor ammunition, mandskab og brændstof spiller en central rolle. Ingeniører kan opføre ressourcepunkter, der kan ødelægges af fjenden.

Kortdesign: Spillet indeholder i dag 17 unikke kort, alle baseret på historiske slag under Anden Verdenskrig. Kortene er designet ud fra satellitbilleder, arkivfotos og rekonstruktioner på gadeplan. Visse kort har særlige underfraktioner med unikke uniformer, våben og loadouts, fx Afrikakorpset på El Alamein og Tobruk.

Udvikling

Spillet er udviklet i Unreal Engine 4. Efter to års udvikling og test blev det lanceret som early access på Steam den 6. juni 2019 – årsdagen for D-dag – og derefter udgivet i fuld version i juli 2021. Konsolversionerne fulgte i oktober 2021. Udviklerne har løbende arbejdet på at udligne forskellene mellem PC- og konsolversionen.